Inlägget gjort

Kinastudien

Jag har läst boken Kinastudien som är skriven av T Colin Campbell och Thomas M Campbell. Colin är cancer- och nutritionsforskare och har enligt sin hemsida  publicerat över 300 forskningsartiklar. Thomas är son till Colin och utbildad till läkare. Boken har enligt förlaget Soulfoods sålts i över en miljon exemplar.Kinastudien

Just som jag satt och skriver det här inlägget gick jag in på Aftonbladets hemsida för att pausa lite och såg då att den här artikeln har lagts upp: ”Stroke går att förhindra”. Vill man titta på originalartikeln som är en case-control study med 13.447 patienter och 13.472 friska från 32 olika länder finns den på the Lancets hemsida.

I Aftonbladets artikel läser jag att ” Stroke kan relativt lätt förebyggas”, enligt en ny stor studie. Forskarna har kartlagt de tio största riskfaktorerna bakom 90 procent av alla strokefall i världen. Högt blodtryck är den överlägset viktigaste faktorn. Liksom andra faktorer är högt blodtryck relativt lätt att åtgärda. Många strokefall skulle på så vis kunna förhindras. Högt blodtryck ligger helt eller delvis bakom 47,9 procent av alla strokefall. Därefter följer fysisk inaktivitet (35,8 procent), högt kolesterol (26,8), ohälsosam föda (23,2), fetma (18,6) och rökning (12,4). Även diabetes, högt alkoholintag och stress kan vara bidragande faktorer.”

I Kinastudien skriver far och son Campbell ingående om hur riskerna för hjärt-kärlsjukdom (men även andra tillstånd som cancer, autoimmuna sjukdomar, diabetes, fetma, mm) kan minskas och hur sjukdomssymptom kan lindras om man övergår till en vegansk kost och utesluter raffinerade kolhydrater (t.ex. vitt socker, vitt mjölk, vitt ris, etc.). De presenterar studie på studie som visar sambandet mellan ett minskat intag av animaliska livsmedel och sjukdom.

Alla håller naturligtvis inte med. Söker man på kritik mot Kinastudien på nätet får man mängder av träffar på blogginlägg som är oerhört skeptiska till Campbells slutsatser och det är ju sunt att man ser saken från olika sidor. Det bör kanske nämnas att det inte bara är i Kinastudien man kan läsa om hur vegansk och vegetariansk livsstil påverkar vår hälsa positivt och för att anknyta till Aftonbladet länkar jag här till en gratis meta-analys (=studie av vetenskapliga publikationer som drar slutsatser om den samlade vetenskapliga litteraturens gemensamma slutsats) publicerad i Journal of the American Heart Association oktober 2015. I den här artikeln skriver författarna att en vegetariansk diet kan sänka kolesterolvärdet och de refererar även till studier som visar på ett sänkt blodtryck och andra hälsoeffekter.

Bör vi alla sluta äta livsmedel med snabba kolhydrater och tillsatt sockar? Ja, varför inte? Vi bör i alla fall dra ned på exempelvis saft, läsk, godis, kaffebröd, mm, då de inte tillför några vitaminer, mineraler eller kostfibrer och riskerar att bidra till ohälsa. Detta skriver livsmedelsverket om på sin hemsida.

Bör vi alla bli veganer eller vegetarianer nu, precis som Campbells? Sanningen är att det förmodligen inte finns några som helst risker med att gå över till en mer växtbaserad diet så länge man håller koll på att man äter tillräckligt varierat och får i sig alla livsnödvändiga aminosyror (från proteiner) och vitaminer (framförallt B12) så det kanske är dags att i alla fall börja dra ned på köttkonsumtionen, speciellt rött kött och chark. WHO rekommenderar maximalt 500 gram rött kött per vecka och små mängder chark eftersom de är cancerframkallande. Länk här. Många som drar ned på animaliska livsmedel hänvisar också till miljömässiga och etiska aspekter.

Personligen har jag sedan ett halvår tillbaka verkligen försökt öka min konsumtion av grönsaker. Jag skrev ett blogginlägg om det tidigare i våras. Börjar man äta mer grönsaker är kanske chansen stor att det även blir lite mindre kött på tallriken på köpet. Mer grönsaker och mindre animalisk mat – mycket tyder på att det gör oss friskare. Tycker du att det är värt att prova?

//Maria

Kommentera