Inlägget gjort

Avsnitt 42. Den bästa träningen, med Elin Ekblom Bak




http://fortasana.libsyn.com/

I det här avsnittet har vi bjudit in Elin Ekblom Bak, docent i Idrottsvetenskap vid GIH i Stockholm och aktuell som en av forskarna i programmet Bästa träningen på SVT. Innan vi låter Elin berätta om hur det står till med svenskarnas träningsvanor, om alla måste träna lika mycket och om det går att kora den bästa träningen delar vi med oss av våra värsta träningsminnen.  

Lyssnarfrågan handlar om ifall det är nyttigare att gå än att simma, cykla eller röra sig på annat sätt. 

Länkar: 

Artikel med olika rörelsemönster: 

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0232210

Tester, SVT: 

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hur-valtranad-ar-du

Inlägget gjort

Avsnitt 41. Helvetesveckor




http://fortasana.libsyn.com/

I det här avsnittet fortsätter vi att prata om träning i coronatider. Maria berättar hur det är att koordinera brådskande covid-projekt och Jessica har blivit adjunkt.  

Vi har hittat en ny artikel om träningsklockor och eftersom vi är smått besatta av att mäta våra framsteg tar vi upp vad studien visade. Lyssnarfrågan handlar om varför man får en högre puls om man cyklar med en hög kadens och lågt motstånd jämfört med en låg kadens och högt motstånd. 

I den stående punkten om vad vi ska göra för hälsosamt i veckan avslöjar Jessica att hon försöker sig på ett run streak i maj och Maria försöker minska sin miljöpåverkan på olika sätt.  

Länkar till artiklarna finns på fortasanabloggen: 

Hemmagympa med Sofia: 

https://www.svtplay.se/hemmagympa-med-sofia

Artikel om aktivitetsklockor: 

https://mhealth.jmir.org/2020/5/e16716/

Artikel om cykling och olika kadens och intensiteter: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190212120114.htm

Inlägget gjort

Avsnitt 40. Smittspridning i fartvind och uttröttade binjurar




http://fortasana.libsyn.com/

Det är nästan omöjligt att inte prata om Corona i dessa tider…. I det här avsnittet har vi fått en fråga angående en artikel där man har studerat aerodynamik och simulerat hur saliv (som skulle kunna innehålla virus om en person är smittad) sprids runt människor som står, går, springer eller cyklar. Det man ville undersöka med den här studien var ifall distansen på cirka 2 meter som anges som riktlinje för hur stort avstånd man bör hålla till andra människor inomhus och utomhus är tillräcklig även när man går, springer eller cyklar. 

Den andra lyssnarfrågan handlar om träning, stress, kortisol och om man kan få uttröttade binjurar. 

Länkar till artiklarna som nämns i avsnittet:  

https://medium.com/@jurgenthoelen/belgian-dutch-study-why-in-times-of-covid-19-you-can-not-walk-run-bike-close-to-each-other-a5df19c77d08

https://medium.com/@jurgenthoelen/why-in-times-of-covid-19-you-should-not-walk-run-bike-close-behind-each-other-follow-up-with-q-a-ca44e12cc54d

Inlägget gjort

Avsnitt 39. Lunchträning – hiss eller diss?




http://fortasana.libsyn.com/

I det här avsnittet pratar vi om träning och stress med utgångspunkt i en artikel som publicerades i Göteborgsposten tidigare i våras. Rubriken löd riktigt: ”Därför ska du inte hårdträna på lunchen” och i  ingressen kan man lära sig att: ”Det kan göra dig mindre stressad – men kan istället få motsatt effekt. Dessutom göra dig mindre produktiv på jobbet. Flera experter varnar nu för att träna hårt på lunchen.” Kan detta verkligen stämma? Ska vi sluta med lunchträning nu?  

I lyssnarfrågan återvänder vi till att prata om blodtrycket. Vi fick en uppföljningsfråga från en lyssnare som hört avsnitt 18 av podden.  

Länkar: 

https://www.gp.se/ekonomi/d%C3%A4rf%C3%B6r-ska-du-inte-h%C3%A5rdtr%C3%A4na-p%C3%A5-lunchen-1.24944335

https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0179401&type=printable

https://www.health.harvard.edu/heart-health/coffee_and_your_blood_pressure

Inlägget gjort

Avsnitt 38. Andas dig frisk, injicera C-vitamin och drick badsalt




http://fortasana.libsyn.com/

Alternativa råd och kurer om hur du kan hålla dig undan virus och bakterier florerar som aldrig förr. Vi kommenterar ett mail som Maria fick skickat till sig med uppmaningen “Herregud! Maria, sätt stopp för henne!” Lyssna på avsnittet för att höra vad det stod i mailet och vad vi tycker om det…. Vi pratar också om en artikel från Expressen med rubriken “Bluffläkare och hälsogurus tjänar pengar på corona” och i lyssnarfrågan svarar vi på hur mycket C-vitamin vi människor behöver få i oss per dag.  

Länkar: 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/blufflakare-och-halsogurus-tjanar-pengar-pa-corona/

SVT-inslaget om C-vitamin med Maria: 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-forklarar-darfor-kan-du-inte-boosta-ditt-immunforsvar?fbclid=IwAR0OmRU8PjqKmLx_HbZwmgokuP6vvowYx2SWGZltpUte35H33NIdFG7z1Lk

Inlägget gjort

Avsnitt 37. Maxpuls och löpning med CoachMundt




http://fortasana.libsyn.com/

Det här avsnittet ägnar vi helt åt träning! Vi fick in en lyssnarfråga som handlade om löpning och maxpuls så det spann vi vidare på. Vi har dessutom med oss en gäst – Christian Mundt, eller CoachMundt som han heter på Instagram, grundaren av team Mundt, professionell friidrottstränare med fokus på långdistanslöpning. Christian ger oss en inblick i hur en tränare inom löpning jobbar. Vi pratar bland annat om maxpuls, vilopuls, pulsintervaller och olika typer av träningspass.  

Länk till Christians hemsida: 

Inlägget gjort

Avsnitt 36. Kiss, bajs och matcha




http://fortasana.libsyn.com/

I det här avsnittet blandar vi högt och lågt och svarar på frågor vi fått in när vi undervisar i fysiologi och även från er lyssnare. Det blir frågor om kiss och bajs, om hur många gånger man måste tugga maten och om matcha – blir man både pigg och lugn av att dricka matcha? 

Lyssnarfrågan handlar om hur man ska gå tillväga om man vill gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. 

Länkar till artiklarna vi nämner i avsnittet:

Matcha, analys av innehåll: 

https://link-springer-com.proxy.kib.ki.se/article/10.1007%2Fs11130-019-00777-z

Systematisk review och metaanalys om tuggning: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031938415300317

Sex i magnetkameran: 

https://www.svd.se/professor-darfor-hade-jag-sex-i-magnetkamera

Inlägget gjort

Avsnitt 35. Smartare än din telefon




http://fortasana.libsyn.com/

I det här avsnittet pratar vi om skärmar och hur vi ska förhålla oss till dem på bästa sätt. Eftersom det här inte hör till det vi är extra inlästa på har vi valt att bjuda in Siri Helle. Siri har en psykologexamen från Stockholms Universitet, under studietiden fick hon ”Lilla Psykologpriset”, hon är medförfattare till handboken ”Ensam eller stark – åtta principer för framgångsrika team som gavs ut av Natur & Kultur år 2017, gjort ett TED-talk på temat “How to Cure Selfishness”, skrivit romanen ”Bränn alla broar” och nu senast boken ”Smartare än din telefon”. På baksidan av den senaste boken står det att: ”Våra mobiler kan faktiskt göra oss gladare, mer produktiva och föra oss närmare människorna vi älskar. Det handlar bara om att lära sig hur. Att outsmarta telefonen, helt enkelt.” Det och mycket mer pratar vi med Siri om. 

Länkar till böckerna, TED-talk och debattartikel:

Smartare än din telefon: https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi/smartare-an-din-telefon/ 

Bränn alla broar: https://www.adlibris.com/se/bok/brann-alla-broar-9789188447753 

Siris TED-talk: https://www.youtube.com/watch?v=Zs6J20pS9HI 

Siris hemsida: https://www.sirihelle.com/ 

Debattartikel i Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/y3XLQa/hansen-ger-bara-halva-sanningen-om-skarmtid 

Mind: https://mind.se/ 

Inlägget gjort

Avsnitt 34. Biohacking




http://fortasana.libsyn.com/

I det här avsnittet pratar vi om träningsklockor. Vad är bra och dåligt med dom och hur skulle de möjligen kunna användas i framtiden. Varje år genomför organisationen American College of Sports Medicine (ACSM) en undersökning kring träningstrender inför det kommande året. Etta på årets lista, precis som förra året, var wearable technology, alltså teknikprylar man har på sig när man tränar, som till exempel en träningsklocka.  Det finns ett uttryck som heter biohacking som innebär att man manipulerar biologiska system eller använder sig av exempelvis teknik, tillskott eller olika psykologiska knep. Här kommer alltså aktivitetsmätare in i bilden. 

Vi diskuterar utifrån några vetenskapliga studier där den ena har undersökt hur data från aktivitetsprodukter skulle kunna förbättra möjligheten att förutsäga att ett influensautbrott är på gång och den andra har tittat på hur exakta olika träningsklockor är på att mäta hjärtfrekvens och energiförbrukning. Vi pratar också om vår egen förkärlek till att mäta vår träning. 

Lyssnarfrågan handlar om ifall man som kvinna kan, eller bör, anpassa sin träning efter menstruationscykeln för effektivare resultat. 

Länkar till artiklarna vi nämner i avsnittet: 

ACSM – Worldwide survey of fitness trends for 2020: 

https://journals.lww.com/acsm-healthfitness/Fulltext/2019/11000/WORLDWIDE_SURVEY_OF_FITNESS_TRENDS_FOR_2020.6.aspx

Lancet digital health 2020: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589750019302225?via%3Dihub

Hur exakta är träningsklockor:  

https://www.mdpi.com/2075-4426/7/2/3

Om periodisering av träning under menstruationscykeln (Svensk Idrottsmedicin): 

https://www.sls.se/globalassets/sfaim/dokument/tidningen/nr-3-2017-.pdf

DN-artikel; Så vet du om du övervakas av dina apparater: 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-vet-du-om-du-overvakas-av-dina-apparater/

Influensarapport från Folkhälsomyndigheten 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Inlägget gjort

Avsnitt 33. Lyssnarfrågor – ultra, fit-fat och fisk




http://fortasana.libsyn.com/

I det här avsnittet har vi samlat några av de lyssnarfrågor som har kommit in den senaste tiden och som vi tänkte svara på. Frågorna handlar om förbränning av fett under ultradistanser, alltså långvarig träning och tävling, om huruvida det är bättre att vara fet och vältränad än smal och otränad, samt om det finns särskilda hälsovinster förknippade med att äta fisk.  

Maria smyger också in en hemlig bonusfråga till Jessica och som vanligt pratar vi om hur det går med vår egen träning.

Länkar till artiklar om nutrition vid ultradistanser:

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-019-0312-9
https://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsnem/29/2/article-p130.xml