Inlägget gjort

Vi gästade TV4 Nyhetsmorgon!

Kost 2.0

Idag var vi med på TV4 Nyhetsmorgon igen och pratade om hälsosamma förändringar. Många är ju sugna på att ta tillvara på nystarten som ett nytt år innebär men den stora frågan är ju vilken metod som är bäst. Quickfix-lösningar är sällan något som fungerar i längden utan det gäller att få till en varaktig, hälsosam livsstil som man orkar fortsätta med när det blir februari, mars och april.

 

Klicka här för att komma till inslaget på TV4 Play.

Några av våra råd är att:

Sträva mot att gå minst 10.000 steg varje dag (till vardagsrörelsen räknas även långsam cykling och andra aktiviteter som är lågintensiva). Köp en stegräknare, aktivitetsband eller använd en app på mobilen. Se hur många steg du kommer upp i.

Träna 150 minuter per vecka så att du blir svettig (om man inte har tagit i räknas det som vardagsrörelse). För att veta om man har tränat på en tillräckligt hög nivå kan det vara bra att mäta sin puls för att få ett objektivt mått på aktiviteten.

Ät dig mätt på riktig mat. Med riktig mat menar vi en måltid som är sammansatt av flera olika livsmedel. Forskningen förespråkar tallriksmodellen där 25% bör bestå av proteinkällor, resten av tallriken delar man på hälften och lägger grönsaker på ena halvan och kolhydrater på den andra halvan. Grönsakerna bör vara färgglada och kolhydraterna långsamma (fiberrika). Äter man mycket mellanmål, till exempel flingor och mjölk, är det lätt att få i sig energimängden men svårare att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och kostfibrer.

Drick dig otörstig på vatten. Sötade- och alkoholhaltiga drycker är kaloribomber.

500 gram grönt och frukt varje dag. Det är vad som rekommenderas i Sverige. Det är ganska mycket för många, prova att lägga upp mängden på en köksvåg och se om du äter tillräckligt på en dag.

Hur ska man då bibehålla sin motivation och orka med att göra en hälsosam förändring?

Sätt kortsiktiga mål du lätt kan nå. Det kan exempel vara att inte äta godis alla vardagar eller att börja träna en gång i veckan.

Ha ett långsiktigt mål du kan påminna dig om. Ibland känns det motigt och då är det lätt att strunta i att göra de förbättringar man har bestämt sig för att göra. Formulera varför det är viktigt för dig att göra en hälsoförbättring, stanna upp när det känns jobbigt och tänk på ditt mål. Exempel på långsiktiga mål vi stöter på är att man vill bli smärtfri, orka leka med barnbarnen, minska risken att drabbas av typ 2 diabetes som finns i släkten.

Belöna dig själv när du lyckas. Om du strävar emot att minska din andel fett på kroppen bör kanske belöningen inte innebära att äta onyttigheter utan istället att göra det fortsatta hälsoarbetet roligare. Har man råd kan man kanske unna sig en stavmixer, en träningsklocka eller varför inte par skridskor!

Det är aldrig för sent att börja eller börja om. Bakslag drabbas alla av då och då. Vad gör man då om man hoppar över träningen eller äter en stor tårtbit, fast man bestämt att man inte fick? Stanna upp och tänk att dagen, veckan eller året inte är förstört. Straffa inte dig själv utan börja om igen.

Vi drunknar i hälsoråd, vem ska man lyssna på?

Vårt tips är att lyssna på uppdaterad forskningsbaserad information som kommer från källor som inte tjänar pengar på att man köper en viss produkt. På Livsmedelsverkets hemsida och i skriften FYSS finns detta – gratis!

 

Efter TV-inslaget gick vi upp en våning och var med i livechatten på Nyhetsmorgons facebooksida. Där svarade vi på frågor och utvecklade våra resonemang. Klicka här och scrolla ner för att hitta oss och chatten.

 

Vill du veta mer rekommenderar vi boken Frisk utan flum där vi följer 16 personer som får hjälp av oss, och psykologerna Emma och Charlotte från Funka psykologi, att leva som rekommendationerna säger att vi bör.

Lycka till med hälsoarbetet 2018!

Kommentera