Inlägget gjort

Tarmens flora och fauna – fortasana var där

För en månad sedan var Jessica och jag med och talade på Konsumentföreningens medlemskväll i Aula Magna på Stockholms Universitet. Vi pratade om vår bok Frisk utan flum och om vad man själv kan göra för att förbättra sin hälsa. Det var en fantastisk känsla att få stå på scenen framför över 1.000 personer som hade kommit dit för att vara med på eventet.

Övriga talare var Mats Lekander som pratade om sin bok Ditt inre liv. Jag har skrivit om Mats bok i ett tidigare blogginlägg och den är verkligen läsvärd. Dessutom talade Henrik Ennart och Niklas Ekstedt som sin gemensamma bok Happy Food.

Klicka här för att beställa Frisk utan flum.

Vår föreläsning handlade om hur mycket man bör röra sig i vardagen, hur mycket man bör träna vilken typ av mat man behöver och hur viktigt det är att få återhämtning. Alla dessa delar är viktiga för hälsan. För att våra åhörare skulle få med sig lite konkreta tips sammanställde vi några punkter som vi visade på slutet:

  • Ät 500 gram frukt och grönt per dag
  • Ät max 500 gram rött kött per vecka
  • Dra ned på chark
  • Ät enligt tallriksmodellen
  • Träna 150 svettiga minuter per vecka
  • Minska stillasittandet
  • Rör dig motsvarande 10.000 steg per dag
  • Håll vikten

Sanningen är att det inte var exakt så här det stod på bilden vi visade på vår presentation. Där hade vi missat att skriva att mängden 500 gram rött kött gäller per vecka. Det kändes ju lite förargligt om vårt budskap inte blev helt tydligt, speciellt eftersom Utbildningsradion filmade alla föreläsningarna. Några uppmärksamma åhörare var vänliga nog att berätta för oss att vi borde ha skrivit ut att köttbegränsningen gäller per vecka. Till vår stora glädje fick vi möjlighet att göra en ny bild till inspelningen som ligger på UR Play. Klicka här för att se vår föreläsning – med den rätta bilden tillagd.

Tack alla ni som kom och lyssnade, det var en fantastisk kväll!

//Maria

Kommentera