Övningsbank

Här på övningsbanken kan du få tips på övningar och träningsupplägg. På de olika flikarna finns styrkeövningar, övningar för ökad rörlighet och styrka i fötterna, löpskolningsövningar och förslag på stretch- och rörlighetsövningar.

Träna hemma i sommar!

15 eller 30 minuter. Välj det program som passar dig genom att klicka på respektive länk nedan. Har du gummiband eller andra redskap kan du självklart variera och byta ut vissa av övningarna. Lycka till!Strandträning

Sommar 15 min

Sommar 30 min

 

 

 

Andra tips på hur du kan kombinera styrkeövningarna:

  • Passa på att lägga in 3 styrkeövningar under, eller efter, ditt löppass. Välj tex en benövning, en övning för överkroppen och en magövning. Gör övningarna i 3 omgångar, 15-20 repetitioner per övning.
  • Välj 5-6 övningar och gör övningarna i en följd som ett cirkelpass. Varför inte se till att andra i familjen/kompisar etc hänger på. 2-3 varv brukar vara lagom.
  • Välj ut 8 övningar och varva 2 övningar i taget.

Hur långa ska passen vara? Självklart beror det på exempelvis hur van du är att träna, hur mycket tid du har osv, men här kommer några tips på upplägg:

  • Ett sätt är att räkna repetitioner och göra 10, 15 eller 20 repetitioner på varje övning innan du går vidare till nästa övning. Upprepa övningarna 2-3 gånger.
  • Man kan också sätta en timer på tex 20 minuter och göra så många varv man hinner av de övningar man valt.
  • Ett annat sätt är att jobba i intervaller med tex 40 s arbete, 20 s vila på varje övning. Vila 2 min efter varje varv.
Kommentera