Inlägget gjort

Fysisk aktivitet och psykisk hälsa för äldre

Igår var jag inbjuden att prata på endags konferensdag på temat ”Hur förebygger vi psykisk ohälsa och främjar psykisk hälsa hös äldre” som hölls i Göteborg. Mitt ämne var ”Fysisk aktivitet för att bevara psykisk hälsa” som jag hade 45 min på mig att förmedla.

Tanken var att åka ner samma dag på morgonen men på grund av den här veckans snökaos planerade jag om i sista stund och tåg tåget ner på måndagskvällen istället. Med facit i hand var det nog rätt drag, för även då var det förseningar, men jag kom fram till slut och kunde starta onsdagen med hotellfrukost och datorjobb istället för att sitta på ett tåg och vara orolig över att bli försenad.

Flera av mina uppdrag just nu har fokus på äldre och träning, vilket är ett väldigt aktuellt och viktigt ämne. Medellivslängden i Sverige ökar, det är fler som blir äldre och helst vill man ha så många friska år som möjligt. Att vara fysiskt aktiv är en central del i ett hälsosamt åldrande. Åldrandeprocessen är komplex och påverkar i princip alla kroppens vävnader, vissa mer än andra. Många är mindre aktiva när de blir äldre vilket innebär att musklerna inte stimuleras tillräckligt mycket utan kommer att minska mycket snabbare än om man tränar. Till slut blir kanske även vardagsaktiviteter som att ta sig ut, skruva av locket på en burk, sätta upp saker på en hög hylla osv svåra och begränsande för personen. Det blir en ond spiral som också innebär mer isolering och mindre social kontakt vilket även påverkar det psykiska välmåendet. Vissa saker går ända att påverka och en av dom är muskelstyrka. Genom att träna muskelstärkande övningar och balans kan man bibehålla en stor del av sin styrka och en vältränad 80-åring kan vara lika stark som en otränad 30-åring. Detta och mycket mer pratade jag om under min föreläsning.

Det är konstigt att tiden kan gå så fort när man står på scen och pratar. De som satt och lyssnade upplevde det säkert annorlunda, men för mig flög tiden förbi och jag fick prioritera bort lite på slutet för att kunna avsluta på ett bra sätt.

Under föreläsningen kunde de som lyssnade skicka in frågor via SMS som sen togs upp under de sista 5 minuterna. Ett ganska smart sätt tycker jag. Man kan skicka iväg sin fråga när man kommer på den under föreläsningens gång och man behöver inte ställa sig upp inför alla om man inte är bekväm med det. Några av frågorna som kom upp var:

Hur träna eller motivera personer med kronisk smärta?

Smärta är väldigt komplext och också väldigt individuellt. Vid tex artros gör det oftast ont under träningen men det har ändå visats i forskning att det hjälper på sikt med regelbunden träning och att smärtan kan minska. En fysioterapeut i publiken hade också som råd att fråga personen om den kunde visa vilken position som gjorde minst ont och så utgick dom från den positionen och hittade övningar där.

Finns det någon träning som är bättre en någon annan?

Det enkla svaret är: Nej, den bästa träningen är den som blir av. Är man otränad ska man tänka på att inte gå ut för hårt eller intensivt utan tänka på tekniken och etablera en stabil grund både när det gäller styrka och kondition som man sen kan utmana vartefter.

Spelar det någon roll om man tränar själv eller i grupp?

Nej, inte för själva träningens skull. Är du en person som gillar att träna i grupp kan det vara en bra morot att boka in sig på ett pass eller anmäla sig till en kurs så att man vet att det finns en grupp som väntar på en och att det kan öka motivationen till träning. Känner man sig obekväm i en grupp och mer motiverad på egen hand så kör på det! Det finns inget rätt eller fel, känn efter vad som funkar bäst för dig!

En timme efter min föreläsning var det dags att ta tåget tillbaka till Stockholm så jag passade på att ta en kort promenad i Slottsträdgården och gick till och med in i ett av växthusen för att drömma mig tillbaka till när jag var här i somras.

Nästa vecka föreläser jag först på en fysiologikurs på Naprapathögskolan och sen ska jag debutera som lärare på utbildningen till Medicinsk Tränare som The Academy ger, det ser jag fram emot! Veckan efter ska jag både till en ambassad och till ett företag och prata hälsa! Vill du att vi kommer till din arbetsplats? Läs mer om våra föreläsningar HÄR!

//Jessica

Kommentera